Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kujawsko-Pomorskie do podziału? Nowa Lewica jest za, bo transport u nas kuleje

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Po konferencji w biurze marszałka złożyliśmy pismo, w którym domagamy się  odpowiedzi na nasze pytania  - mówi Rafał Wąsowicz.
Po konferencji w biurze marszałka złożyliśmy pismo, w którym domagamy się odpowiedzi na nasze pytania - mówi Rafał Wąsowicz. nadesłane
Bydgoszcz miałaby być włączona do Wielkopolski, a Toruń do województwa pomorskiego. Tak postuluje Nowa Lewica zarzucając marszałkowi Całbeckiemu nieudolność w polityce transportowej regionu. We wtorek marszałek ustosunkuje się do zarzutów.

Zobacz wideo: Pracownicy Biedronki nie chcą pracować w niedziele

Przed budynkiem Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu odbyła się konferencja prasowa, której tematem było podważenie sensu istnienia województwa kujawsko-pomorskiego w związku z zarządzaniem województwem przez marszałka Piotra Całbeckiego. Konferencję zorganizowali Rafał Wąsowicz i Michał Wysocki, asystenci społeczni posła Krzysztofa Gawkowskiego.

- Poruszonych wątków było kilka, ale wszystkie dotyczą nieudolnych działań marszałka w kwestii polityki transportowej w naszym regionie. publiczny jest kręgosłupem województwa, a u nas transport autobusowy praktycznie nie istnieje, a kolejowy został mocno ograniczony w ostatnich latach. Po konferencji w biurze pana marszałka złożyliśmy pismo, w którym domagamy się odpowiedzi na nasze pytania w trybie dostępu do informacji publicznej - mówi Rafał Wąsowicz.

Młodzież nie ma jak dojechać na studia do Poznania

"Od wielu lat obserwujemy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego ograniczanie funkcjonowania transportu publicznego. Połączenia kolejowe z roku na rok są redukowane, natomiast autobusowe w znacznej większości zostały całkowicie zlikwidowane, a pojedyncze kursy realizowane są dla zabezpieczenia dowozu dzieci do szkół w granicach powiatów. Od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej w województwach sąsiadujących z kujawsko-pomorskim systematycznie reaktywowane są dawno nieużywane linie kolejowe oraz zwiększana jest liczba par pociągów kursująca po tych liniach. Dlatego też mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego słusznie bardzo często wyrażają swoje oburzenie wobec polityki transportowej w naszym regionie" - tymi słowami przedstawiciele Nowej Lewicy rozpoczynają pismo adresowane do Piotra Całbeckiego.

Niedawno przedstawiciele młodego pokolenia zwrócili się pisemnie do marszałka o przywrócenie ruchu na linii kolejowej nr 356 przez Szubin. - Tegoroczni maturzyści z terenów położonych wzdłuż wspomnianej linii nie mogą udać się na studia np. do Poznania, bo Zarząd Województwa nie uruchamia przewozów na tej linii. Rodzice musieliby ich zawozić na dworzec np. do Wągrowca, by tam złapali pociąg do Poznania. Analogicznie jest w przypadku maturzystów z regionów wzdłuż linii nr 281 czy nr 20. Brak połączeń kolejowych ogranicza prawo młodych ludzi do nauki oraz swobodnego przemieszczania się - przekonuje Rafał Wąsowicz.

Nowa Lewica wyraża również stanowczy sprzeciw wobec zaledwie ok. 30 proc. pokrycia kosztów dokumentacji dla projektu zgłoszonego przez Gminę Koronowo do programu Kolej Plus. W całej Polsce to samorządy wojewódzkie składały wnioski do tego programu, natomiast jedynie w kujawsko-pomorskim jest inaczej. W opinii Nowej Lewicy, to kolejny przykład antykolejowego podejścia do transportu. Również wysokość dofinansowania jest nieakceptowalna. Lewica chce dofinansowania projektu w co najmniej 50 proc. jak ma to miejsce w pozostałych województwach.

Kolejny wątek poruszony podczas konferencji dotyczy niszczejącego taboru zakupionego przez władze naszego regionu do obsługi linii kolejowej nr 209 na odcinku Kowalewo Pomorskie - Brodnica przez Golub Dobrzyń. PKP rozebrały linię kolejową dla której został zakupiony ten tabor. Dlatego też przedstawiciele Nowej Lewicy wnoszą o udzielenie odpowiedzi w trybie dostępu do informacji publicznej na następujące pytania: Jaki był koszt zakupu taboru, co się na niego składa ?Jaki jest obecny koszt utrzymania tego taboru, dzierżawy torów postojowych od momentu nabycia taboru do dnia dzisiejszego ? Jakie są plany co do tego taboru na najbliższy czas?

Nie przegap

Zapisy tylko na papierze

Pismo do marszałka Całbeckiego Rafał Wąsowicz i Michał Wysocki kończą słowami: "Nie ma sensu funkcjonowanie regionu, który nie jest w stanie zapewnić podstawowej usługi swoim mieszkańcom, jaką jest transport do pracy czy do szkoły. Notoryczne problemy z połączeniami Łódź - Kutno - Toruń, likwidacja połączeń Toruń - Sierpc czy powracające jak bumerang problemy na linii nr 215 przez Osie i 201 do Lipowy Tucholskiej, a także 208 przez Lniano, jasno świadczą o braku wizji i chęci realizacji spójnej sieci transportowej. W strategii rozwoju województwa zapisuje się od lat zamierzenia reaktywacji lokalnych linii kolejowych. Niestety, również od lat zamierzenia te pozostają wyłącznie urzędniczymi zapisami na papierze. W imieniu mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego oczekujemy rzeczowego ustosunkowania się do naszego wystąpienia z konkretnymi informacjami co dalej z transportem kolejowym w szczególności na lokalnych liniach oraz na liniach nieczynnych dzisiaj, a które należałoby reaktywować oraz o możliwości realizacji podstawowych potrzeb transportowych, o których traktujemy w piśmie".

W biurze prasowym Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu uzyskaliśmy informację, że we wtorek marszałek Piotr Całbecki odpowie na pismo Nowej Lewicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kujawsko-Pomorskie do podziału? Nowa Lewica jest za, bo transport u nas kuleje - Toruń Nasze Miasto

Wróć na koronowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto